Apple, Google και Meta στο στόχαστρο της ΕΕ

Οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ ξεκίνησαν έρευνα κατά της Apple, της Meta και της Google, θυγατρικής της Alphabet, στο πλαίσιο του νέου Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), που τέθηκε σε ισχύ στις 7 Μαρτίου.

Πρόκειται για την πρώτη έρευνα της Κομισιόν στο πλαίσιο του DMA, στόχος του οποίου είναι να μπει φρένο σε τυχόν ανεξέλεγκτες κινήσεις των τεχνολογικών κολοσσών. Σύμφωνα με το Reuters, οι τεχνολογικοί «κολοσσοί» πρόκειται να υποβληθούν σε έρευνα για πιθανές παραβιάσεις της νομοθεσίας, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υψηλά πρόστιμα μέχρι το τέλος του έτους.

«Σήμερα, η Επιτροπή ξεκίνησε έρευνες μη συμμόρφωσης του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) οι οποίες θα επικεντρωθούν στους κανόνες της Alphabet για το Google Play και την αναζήτηση στο Google, στους κανόνες της Apple για το App Store και την επιλογή του Safari και στο μοντέλο “pay or consent” της Meta», αναφέρει η Κομισιόν σε ανακοίνωσή της.

Σύμφωνα με τον DMA, οι εταιρείες τεχνολογίας δεν επιτρέπεται να εμποδίζουν τις επιχειρήσεις να ενημερώνουν τους χρήστες τους για φθηνότερες επιλογές για τα προϊόντα τους ή για συνδρομές εκτός του δικού τους «app store» («καταστήματος εφαρμογών»).

Ο νόμος απαιτεί από έξι «gatekeepers» – οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες όπως οι μηχανές αναζήτησης, τα κοινωνικά δίκτυα και οι εφαρμογές συνομιλίας που χρησιμοποιούνται από άλλες επιχειρήσεις – να συμμορφώνονται με οδηγίες ώστε να εξασφαλίζουν ίσους όρους ανταγωνισμού για τους ανταγωνιστές τους και να προσφέρουν στους χρήστες περισσότερες επιλογές.

Τα πρόστιμα που ενδέχεται να επιβληθούν στις τεχνολογικές εταιρείες, αν αποδειχθεί πως δεν συμμορφώνονται με τον DMA, μπορούν να φτάσουν έως και το 10% του παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών τους.

Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, δήλωσε πως υποψιάζεται ότι οι κανόνες που έχουν θέσει σε εφαρμογή οι «gatekeepers» υπολείπονται της αποτελεσματικής συμμόρφωσης του νόμου.

«Ο νόμος είναι νόμος. Δεν μπορούμε απλά να καθόμαστε και να περιμένουμε», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Τιερί Μπρετόν.

«Συζητάμε εδώ και μήνες με τους gatekeepers για να τους βοηθήσουμε να προσαρμοστούν και ήδη βλέπουμε αλλαγές στην αγορά. Δεν είμαστε όμως πεπεισμένοι ότι οι λύσεις της Alphabet, της Apple και της Meta τηρούν τις υποχρεώσεις τους για έναν δικαιότερο και πιο ανοιχτό ψηφιακό χώρο για τους Ευρωπαίους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Σε περίπτωση που η έρευνά μας καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει πλήρης συμμόρφωση με τον DMA, οι gatekeepers θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν βαριά πρόστιμα», δήλωσε.

Παράλληλα, σημείωσε πως η Meta, η οποία υιοθέτησε μια συνδρομητική υπηρεσία χωρίς διαφημίσεις στην Ευρώπη τον περασμένο Νοέμβριο που προκάλεσε επικρίσεις από τους ανταγωνιστές και τους χρήστες, θα πρέπει να προσφέρει δωρεάν εναλλακτικές επιλογές. Η Google και η Apple έχουν επίσης εφαρμόσει νέες χρεώσεις για ορισμένες υπηρεσίες τους.

Εκπρόσωπος της Meta δήλωσε ότι η εταιρεία προσπαθεί να συμμορφωθεί με τις οδηγίες του DMA, αναφέρει το Reuters. «Οι συνδρομές ως εναλλακτική λύση στη διαφήμιση είναι μια συνηθισμένη επιχειρηματική πρακτική σε πολλούς κλάδους και σχεδιάσαμε την “Συνδρομή Χωρίς Διαφημίσεις (Subscription for No Ads)” για να συμμορφωθούμε με τις κανονιστικές οδηγίες, συμπεριλαμβανομένων αυτών του DMA” δήλωσε ο εκπρόσωπος της Meta.

H Google, από την πλευρά της, είπε ότι έχει προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές στις υπηρεσίες της, τονίζοντας πως θα υπερασπιστεί την πρακτική της τους επόμενους μήνες. Πεπεισμένη ότι συμμορφώνεται με τους κανόνες του DMA δήλωσε και η Apple.

 

liberal.gr